De Ankylosaurus,  een geslacht van plantenetende  dinosauriërs, gebruikte zijn neus om zijn lichaam op de juiste temperatuur te houden. Zo wist het dier te voorkomen dat zijn hersenen oververhit raakten.

Een tekening van de Ankylosaurus magniventris, een van de Ankylosaurus-soorten.  Bron: Wikimedia Commons/ Emily Willoughby
Een tekening van de Ankylosaurus magniventris, een van de Ankylosaurus-soorten.
Bron: Wikimedia Commons/ Emily Willoughby

De ankylosaurus gebruikte zijn adem om op temperatuur te blijven. Hij liet uitgeademde lucht circuleren in zijn neusholtes, om de lucht daar op te warmen voordat hij het uitblies. Zo voerde hij op een gecontroleerde manier warmte af naar de omgeving.

Dino met airco

Amerikaanse paleontologen kwamen tot deze conclusie nadat ze de neusholtes van twee verschillende soorten ankylosauriërs bestudeerden met een CT-scan. De neusholtes hadden volgens de onderzoekers wel wat weg van gekrulde rietjes die je bij kinderfeestjes ziet. De paleontologen modelleerden hoe lucht door deze buizen stroomde.