Baarmoeder-kannibalisme is survival of the fittest

09_Haai
Afbeelding: Wikimedia Commons/Jlencion

Amerikaanse wetenschappers hebben ontrafeld waarom de embryo’s van zandtijgerhaaien elkaar opeten. Het kannibalisme in de baarmoeder blijkt een strijd te zijn tussen het nageslacht van verschillende vaders.De honderden eitjes van de vrouwtjeshaai zijn vaak door verschillende mannetjes bevrucht. Het vrouwtje heeft twee baarmoeders, en uiteindelijk overleeft uit elke baarmoeder slechts een van de nakomelingen. De rest eindigt als maaltijd voor deze overwinnaar.De onderzoeksgroep van bioloog Demian Chapman bestudeerde de embryo’s van vijftien zwangere zandtijgerhaaien. Ze concludeerden dat een aanzienlijk aantal mannetjes de eitjes van de vrouw bevruchten, maar slechts een deel daarvan daadwerkelijk vader wordt. ‘Bij sommige soorten gaat de strijd om vaderschap blijkbaar ook na het moment van de paring door,’ meldt Chapman aan Discovery News. ‘De vader die verliest, levert eigenlijk alleen maar voedsel voor de embryo’s van een rivaliserend mannetje.’

Vervolgonderzoek zal moeten uitwijzen of de embryo die de strijd overleeft de oudste van het stel is, of juist het sterkste en meest agressieve jong.

Nieuwe foto’s van gigantische storm op Saturnus

09_Saturnusstorm
Afbeelding: Nasa/JPL-Caltech/SSI

De ruimtesonde Cassini heeft voor het eerst een grote storm op Saturnus vastgelegd in zichtbaar licht. Voor eerdere foto’s maakten sonde gebruik van infrarood-filters, maar nu is dus ook een ‘gewone’ foto een feit.Op de foto zien we een gigantische orkaan. Het oog van de storm heeft een diameter van 2000 kilometer. Aan de rand van de storm zijn wolken te zien die met wel 150 meter per seconde over de planeet razen.

De storm lijkt verdacht veel op een orkaan op aarde. ‘We moesten twee keer kijken voordat we dat konden geloven’, zegt astronoom Andrew Ingersoll in een persverklaring. Op aarde ontstaan zulke stormen namelijk uit warm oceaanwater. De Saturnus-storm kan echter alleen gevormd zijn uit het kleine beetje waterdamp dat in de planeetatmosfeer zit. Hoe dat is gebeurd, is nog onbekend. De onderzoekers hopen het raadsel te ontcijferen, om zo ook meer begrip te krijgen over aardse stormen.

Britse onderzoekers onthullen metamorfe smartphone

Deze week onthulden onderzoekers van de universiteit van Bristol prototypen van een nieuw soort telefoon die gemakkelijk van vorm kan veranderen. De ontwerpers beschrijven deze eigenschap met de shape resolution van het mobiele apparaat, als toevoeging op de gebruikelijke display resolution en touch resolution.

De onderzoekers gebruikten voor hun prototypen onder andere ‘geheugenmetaal’ – een bewegelijke legering die bij verhitting zal terugkeren naar zijn originele vorm. Daarnaast zijn de telefoons gemaakt van elektro-actieve polymeren, ofwel materialen die van vorm veranderen in de aanwezigheid van een elektrisch veld.

09_Morphees
Video en afbeelding: universiteit van Bristol

De onderzoekers noemen hun ontwerpen Morphees. In de toekomst zou de Morphees-gebruiker apps kunnen downloaden die de telefoon een bepaalde vorm laten aannemen. Zo zou de stressbal-app je telefoon tot een balletje op laten rollen, en verandert de game-app je telefoon in een praktische controller voor games.

Hieronder kun je de prototypen in actie zien: