Man zwiept met rattenstaart

Een mens heeft met zijn gedachten de staart van een rat laten zwiepen. Wetenschappers maakten dat mogelijk door de hersenen van de rat met het brein van een mens te verbinden. Beide kregen elektroden op hun schedel geplaatst, die hersenactiviteit in de gaten hielden. De mens keek vervolgens naar een scherm waarop een knipperende cirkel verscheen. Zodra hij of zij zich op de cirkel concentreerde, was dat te zien in de hersenactiviteit. Op dat moment stuurden de onderzoekers via ultrasone geluiden een signaal naar het rattenbrein. Het signaal zorgde ervoor dat de rat zijn staart bewoog.

De onderzoekers opperen dat door ons brein te koppelen aan dat van dieren we gebruik kunnen maken van hun specifieke vaardigheden, zoals bijvoorbeeld hun goede reukvermogen.

Afbeelding: Wikimedia Commons

Nasa wil planetoïde vangen

Onderzoekers hebben een voorstel ingediend een kleine planetoïde te vangen en in een stabiele baan om de aarde te brengen. Zodra de planetoïde dichtbij is, zouden astronauten de rots kunnen bezoeken en bestuderen.

Voor het ambitieuze plan moeten de onderzoekers verschillende takken van ruimtevaart en astronomie met elkaar combineren. Zo moeten ze in eerste instantie een geschikte planetoïde vinden. Vervolgens moeten ze deze naar een stabiele baan weten te sturen. Dat laatste is wellicht mogelijk met een aandrijving die werkt op zonne-energie, zo schrijft Nasa in een persverklaring. Het plan bestond al langer, maar is nu ook als ‘haalbaar’ bestempeld. Onder dit bericht ziet u in een animatie hoe Nasa de missie voorstelt.

Mocht de missie slagen, dan zal het planetoïde-bezoek veel informatie opleveren over de ruimterotsen die soms onze planeet naderen.

Dinosaurus bewoog in het ei

Chinese paleontologen hebben twintig fossielen van dinosaurusembryo’s gevonden. De 190 miljoen jaar oude vondst duidt erop dat dino’s al in het ei bewogen. Omdat de gevonden embryo’s verschillende leeftijden hadden, kunnen de onderzoekers de groei van de dinosaurus in het ei in kaart brengen.

De gevonden embryo’s zijn van de Lufengosaurus. De paleontologen stelden vast dat in de tijd dat de kleine Lufengosaurus in zijn ei zat, zijn dijbeen in lengte verdubbelde: van 12 naar 24 millimeter. Dat duidt erop dat de dieren snel groeiden in het ei, en dus ook maar korte tijd in het ei doorbrachten. Ook constateerden de onderzoekers dat het dijbeen in deze tijd van vorm veranderde. Dat kan alleen als de dino’s al in het ei hun spieren al samentrokken. ‘Dat laat zien dat dinosaurussen, net als vogels, in hun eieren bewogen’, meldt hoofdonderzoeker Robert Reisz in een persverklaring.