Nieuw materiaal absorbeert methaan

Zeoliet vangt methaanAmerikaanse wetenschappers hebben nieuwe materialen ontdekt die methaan opvangen. Methaan is een van de gassen die het broeikaseffect versterken. Het methaangehalte in de atmosfeer stijgt gestaag, maar met het nieuwe materiaal kunnen de wetenschappers de hoeveelheid methaan mogelijk inperken.

De wetenschappers van verschillende disciplines, van materiaalkunde tot chemie, gebruikten computersimulaties om te testen hoe goed verschillende materialenmethaan absorberen. Ze keken naar vloeibare oplosmiddelen en zo’n 100.000 soorten zeolieten – mineralen met een erg poreuze structuur. De vloeibare materialen bleken weinig efficiënt, maar bepaalde zeolieten doen hun werk uitstekend. De wetenschappers noemden hun resultaten in een persverklaring ‘veelbelovend’. Als zeolieten genoeg methaan kunnen opvangen, kan het methaan mogelijk zelfs gebruikt worden om energie op te wekken.

Afbeelding: Lawrence Livermore National Laboratory

Leven mogelijk ouder dan aarde

Data complexiteit genenAmerikaanse wetenschappers denken dat het leven meer dan twee keer zou oud is dan de aarde. Genetisch wetenschapper Alexie Sharov en theoretisch-bioloog Richard Gordon berekenden dat leven 9,7 miljard jaar geleden ontstond. De aarde is pas 4,5 miljard jaar oud.

De onderzoekers keken hoe snel het leven op aarde complexere vormen aannam. Volgens Sharov en Gordon blijkt uit fossielen dat de complexiteit van genen elke 376 miljoen jaar verdubbelt. Met deze informatie rekenden de wetenschappers terug naar het begin waarop de genen de meest simpele structuur kenden, toen leven ontstond. Volgens de onderzoekers was dat zo’n 5,2 miljard jaar voordat de aarde ontstond.

Sharov en Gordon stellen dan ook dat leven uit de ruimte komt. Mogelijk zijn sporen van bacteriën met een komeet naar de aarde gereisd.  Een alternatieve theorie is dat een ster met planeten is ontploft, waarna stukjes planeet met bacteriële sporen op de aarde terecht kwamen.

Het onderzoek van Sharov en Gordon is vooralsnog slechts een hypothese. Toch zijn de onderzoekers niet de eersten die opperen dat het aardse leven afkomstig is uit de ruimte.

Afbeelding: Alexei A. Sharov & Richard Gordon (klik op de afbeelding om hem te vergroten)

Ook vliegen vatbaar voor depressiviteit

VliegVliegen die onoverkomelijke problemen op hun pad vinden, ondervinden dezelfde problemen als mensen die door lastige omstandigheden depressief raken. Mensen ontwikkelen bijvoorbeeld eet- of slaapstoornissen. Vliegen vertonen minder activiteit wanneer problemen in hun omgeving onveranderbaar zijn. Dat concludeerden biologen nadat ze vliegen blootstelden aan oncomfortabel hoge temperaturen. Vliegen pogen in eerste instantie de warmte te ontsnappen. Zodra ze echter doorhebben dat ze niets aan hun lot kunnen doen, reageren ze niet meer op de hitte. Ze bewegen langzamer en nemen lange rustpauzes. Volgens de onderzoekers zijn dat symptomen van depressie. De onderzoekers merkten overigens op dat mannelijke vliegen minder vatbaar zijn voor deze symptomen dan hun vrouwelijke soortgenoten.

De onderzoekers willen nu graag nagaan hoe lang een vlieg depressief blijft, hoe sociale aspecten als paringsgedrag en agressiviteit veranderen, en wat er in het vliegenbrein gebeurt op deze momenten. Volgens de biologen kan dat ons helpen begrijpen wat de basis van depressie is, en zo bijdragen aan het vinden van (medische) oplossingen.

Afbeelding: Current Biology, Yang et al.