Een waar staaltje crime scene investigation heeft achterhaald wat voor wolf begin maart een bezoekje bracht aan Drenthe en Groningen. DNA-sporen op vier van zijn slachtoffers verraden zijn identiteit.

Leeft er ooit weer een roedel wolven in Nederland? Foto: Tambako The Jaguar via Flickr

Begin maart liep een wolf Drenthe binnen vanuit Duitsland. Het dier werd eerder op de dag al in diverse plaatsen in Duitsland gezien, op weg richting Nederland. Een bijzonderheid, maar niet geheel onverwacht. Deels omdat hij gevaarlijk kon zijn, maar ook omdat hij sinds vorig jaar beschermd is, werd de wolf op de voet gevolgd.

Munster

Het onderzoeksinstituut Alterra ontdekte dat de wolf uit de roedel komt die Munster wordt genoemd. De jonge eenling heeft waarschijnlijk de roedel verlaten om op zoek te gaan naar een eigen leefgebied. Dit kwamen onderzoekers te weten dankzij vier DNA-monsters van twee dode en twee gewonde schapen die de wolf achterliet tijdens zijn zwerftocht vanuit Duitsland.