Onderzoekers kunnen uit DNA achterhalen hoe het gezicht van de DNA-eigenaar eruit ziet. De methode kan onder andere van pas komen bij het oplossen van misdaden.

Met behulp van je DNA kunnen de onderzoekers de gelaatstrekken, de mate van vrouwelijkheid en de etnische karakteristieken van je gezicht bepalen. Om tot hun ‘DNA-regels’ te komen, brachten onderzoekers zowel de gezichten als het genetisch materiaal van zeshonderd proefpersonen met verschillende etnische achtergronden nauwkeurig in kaart.

Van DNA naar gezicht
De onderzoekers maakten eerst 3D-beelden van de gezichten. Vervolgens gebruikten ze statistiek om het verband tussen de gezichtsvorm en de invloed van het geslacht, familieachtergrond en de genen te begrijpen. Ze keken bijvoorbeeld naar genen die de vorm van de mond, de botten rondom de ogen en de vorm van de schedel bepalen. In totaal wisten zij vierentwintig gezichtsvarianten te onderscheiden aan de hand van twintig verschillende genen.