Edinburgh (GB) – Een nieuwe microscooptechniek brengt objecten met een diameter tot anderhalve centimeter driedimensionaal in beeld. Met name de weergave van de ruimtelijke verspreiding van eiwitten en RNA in intacte embryo's of orgaansystemen biedt belangrijke voordelen.

Onderzoekers van de Medical Research Council hebben in het Western General Hospital in Edinburgh een nieuwe microscooptechniek ontwikkeld. Bestaande technieken hebben als nadeel dat ze slechts tweedimensionale beelden geven of een groot aantal aparte doorsneden vereisen. Technieken die met röntgen- of radiostraling werken kunnen weer geen functionele informatie weergeven, zoals lichtmicroscopie met fluorescente markeerstoffen wel kan. De nieuwe techniek, optische-projectietomografie, genoemd, biedt uitkomst.

De onderzoekers beschrijven in Science hoe ze een muizenembryo in een cilinder met agarose plaatsten. Terwijl de cilinder ronddraaide, projecteerde een microscoop licht uit het brandpunt in de cilinder op een camerabeeldchip. De cilinder draaide steeds 0,9º, zodat een volledige rotatie overeenkomt met vierhonderd doorsneden. Door deze rotatie en verticale verplaatsing van de cilinder en de verplaatsing van het brandpunt verkregen de onderzoekers driedimensionale informatie. De informatie bestaat uit voxels, alsof het embryo is opgebouwd uit vele minuscule blokken met elk een eigen kleur. De resolutie, ofwel de ribbe van de blokken, bedraagt vijf tot tien micrometer. Naar wens kan een computer uit de verzamelde gegevens elke doorsnede weergeven, of alle gegevens reconstrueren tot een driedimensionaal beeld.