CARDIFF (GB) – Opruiming van explosieven hoeft het milieu niet te schaden. Engelse onderzoekers hebben een bacterie geïsoleerd die groeit op nitroglycerine.

Milieuvriendelijk explosieven opruimen is niet gemakkelijk. Explosieven-opruimers spuiten vaak met een hogedrukspuit de ontmantelde bom uit elkaar. Dat levert veel afvalwater met moeilijk afbreekbare nitraatesters (explosiegrondstoffen) op. Onderzoekers van de universiteit van Cardiff hebben nu een bacterie geïsoleerd die de nitraatesters in het afvalwater opruimt. De bacteriesoort komt uit grond waaraan de onderzoekers nitroglycerine als enige stikstofbron hadden toegevoegd. Agrobacterium radiobacter, zoals de soort officieel heet, bleef als enige van de aanwezige bacteriesoorten groeien. De andere soorten hebben wel een stikstofbron nodig, maar kunnen de stikstof uit nitroglycerine niet gebruiken.

De Engelse wetenschappers hebben vervolgens in kaart gebracht hoe de bacterie nitroglycerine afbreekt. De onderzoekers manipuleren nu de bacterie zodat de eencellige mogelijk ook explosieven met iets andere nitraatesters, zoals TNT en RDX, kan afbreken.

DR