Canberra (AU) – Entocosm gaat in de toekomst medicijnen uit insecten isoleren.

Het nieuwe Australische bedrijf Entocosm wil een reeks aan medicijnen gaan isoleren uit een totnogtoe onbenutte bron: insecten. Het bedrijf is een spin-off van het onderzoeksinstituut CSIRO Entomolgy.
Planten en bacteriën zijn lang het enige doel geweest voor de zoektocht naar therapeutische medicijnen. Volgens Entocosm-directeur dr Geoff Garrett is het nu de beurt aan de insecten. “Met vier miljoen insectensoorten”, meldt Garrett, “bestaat er een grote kans dat we in de toekomst een belangrijk medicijn zullen vinden.” Uit onderzoek blijkt dat insecten gebruik maken van een breed en ongeëvenaard scala aan biologisch actieve stoffen. Daaronder vallen moleculen die kankercellen doden, eiwitten die bloedstolling voorkomen, enzymen die pesticiden afbreken, lichtgevende en anti-bacteriële eiwitten en gifstoffen.
Omdat er grote vraag is naar nieuwe middelen tegen medicijn-resistente ziekteverwekkers zullen de Entocosm-onderzoekers zich in eerste instantie concentreren op het isoleren van nieuwe antibiotica.

Frédérique Melman