De karakteristieke smaak van bier is eigenlijk bedoeld voor het aantrekken van insecten zoals fruitvliegjes. Gistcellen, die de verantwoordelijke aromastoffen produceren, gebruiken de poten van de vliegjes als transportmiddel voor verdere verspreiding in de natuur.

Het Oktoberfest in München. Mede mogelijk gemaakt door de fruitvlieg. Bron: Christian Benseler

Door de aanmaak van aromastoffen lokken gistcellen fruitvliegjes waarop ze kunnen meeliften. Hierdoor kunnen de cellen zich beter verspreiden in de natuur. Deze ontdekking werpt licht op een al enige tijd bestaand raadsel. Hoewel het namelijk al bekend was dat gistcellen mede de geur en smaak van dranken als bier en wijn bepalen, bleef onduidelijk welk voordeel ze hier zelf door genieten.

Aroma

Onderzoekers toonden via een aantal tests het verband aan tussen de aanwezigheid van het aroma-gen ATF1 in de gistcellen en de verspreiding van de cellen door fruitvliegjes. Door het ATF1-gen kan gist aromastoffen aanmaken. Deze stoffen zijn vergelijkbaar met de aroma’s die vrijkomen bij rijpend fruit.