Slaap versterkt de verbindingen in het brein na het leren van motorische vaardigheden. Hoewel al enige tijd bekend is dat een goede nachtrust leren bevordert, bleef het mechanisme hierachter een mysterie.

Wie leert fietsen kan beter een goede nachtrust pakken dan een paar uur langer oefenen. Bron: Wikimedia Commons

Een internationaal team van wetenschappers heeft ontdekt dat na het leren van een motorische vaardigheid, zoals fietsen, slaap ervoor zorgt dat het brein verbindingen tussen zenuwcellen aangemaakt. De verbindingen tussen zenuwcellen, de synapsen, versterken waarschijnlijk daardoor het motorisch geheugen. Neurowetenschappers bewezen al eerder dat een goede nachtrust helpt om iets beter te onthouden. Nieuw inzicht in de structurele veranderingen tussen de zenuwcellen verklaart mogelijk waarom een goede nachtrust goed is voor het geheugen. De onderzoekers publiceren hun bevindingen deze week in het vakblad Science.

De onderzoekers leerden muizen in hun experiment lopen over een rollende balk. Na de training kregen de muizen zeven uur rust of bleven ze nog acht uur wakker. Tijdens en na de slaap onderzochten de wetenschappers de vorming van synapsen.