Bioplastics zijn een stuk gemakkelijker te fabriceren dan nu nog gebeurt. Daarmee wordt het omzetten van groente-afval in bioplastics wellicht nog milieuvriendelijker dan het nu al is.

In de toekomst worden er geen voedingsmiddelen zoals maïs meer gebruikt voor de productie van bioplastics. Bron: Wikimedia Commons
Bron: Wikimedia Commons

Een nieuwe manier om groente-afval direct om te zetten in bioplastics is nog milieuvriendelijker dan andere bekende methodes. Het proces kost namelijk minder energie, doordat het maar één stap heeft. Dat schrijven materiaalonderzoekers deze week in het vakblad Macromolecules.

De bioplastic-industrie maakt de huidige bioplastics door plantenmateriaal om te zetten in monomeren, de bouwstenen van polymeren waaruit de bioplastics bestaan. Die plastics zijn biologisch afbreekbaar, wat ze een milieuvriendelijk alternatief maakt voor gewone, niet afbreekbare plastics.

Het gangbare proces om bioplastics te maken krijgt echter kritiek. Het maken van bioplastics is een intensief proces dat bestaat uit meerdere stappen die veel energie kosten Bovendien gebruikt men voor de bioplastics vaak gewassen die ook als voedselbron kunnen dienen, zoals aardappels en maïs, zegt materiaalonderzoeker Ilker Bayer die het onderzoek leidde.

Bayer en zijn collega’s onderzochten een milieuvriendelijker proces om bioplastics te maken. De onderzoekers keken naar een manier om cellofaan te maken uit cellulose, waar de buitenkant van plantencellen uit bestaat. Ze dompelden de cellulose herhaaldelijk onder in zure en basische oplossingen.

bioplastics
De verschillende bioplastics hebben allemaal verschillende eigenschappen. Bron: Bayer et al., 2014 American Chemical Society

De onderzoekers ontdekten dat cellulose uit katoen en hennep zijn structuur verloor en vormloos werd door het op te lossen in trifluorazijnzuur, een vaak gebruikt zuur in het het produceren van organische verbindingen zoals plastics. Die vormloze structuur bleek direct bruikbaar voor plasticproductie.

Compostplastic

De volgende stap was het proces toepassen op groente-afval, waaronder rijsthulzen, schillen van cacaopeulen en steeltjes van spinazie en peterselie. ‘Dat zijn delen van planten die wij niet willen eten’, zegt Bayer. De onderzoekers konden de verschillende plantenresten succesvol omzetten in bioplastics met diverse eigenschappen. Spinazieplastic was bijvoorbeeld rubberachtig, en rijsthulzenplastic stevig.

De nieuwe bioplastics kunnen nuttige eigenschappen van de oorspronkelijke plant behouden. Zo kan peterselieplastic antioxiderede eigenschappen hebben, en kan kaneelplastic antibacterieel zijn.