Geplukte groenten en vruchten onderscheiden de dag van de nacht en passen daarop hun afweerstofproductie aan. Groente en fruit is daarom langer houdbaar en gezonder als je het bewaart in een natuurlijk lichtritme, stellen biologen uit de VS.

Deze geplukte kolen kunnen de dag nog prima van de nacht onderscheiden. Bron: Wikimedia commons / NaJina McEnany
Deze geplukte kolen kunnen de dag nog prima van de nacht onderscheiden.
Bron: Wikimedia commons / NaJina McEnany

Net als planten in het veld kunnen geplukte groenten en vruchten in de schappen van de supermarkt insectenwerende stoffen produceren. Van intacte planten wisten onderzoekers al dat ze de productie van die stoffen verhogen als het licht is. Biologen van de Rice University in het Amerikaanse Houston onderzochten of geplukte groenten dat mechanisme ook vertonen.

De onderzoekers bewaarden stukjes kool uit de supermarkt in verschillende lichtsituaties. Sommige bladeren werden continu verlicht, anderen helemaal niet. Voor de laatste groep bladeren bootste het licht een normaal dag-nachtritme na. Vervolgens lieten de onderzoekers vlinderlarven los op de kool. Die verorberden de koolbladeren uit constant donkere of verlichte ruimtes een stuk sneller dan de bladeren uit een natuurlijk lichtritme. Hetzelfde resultaat vonden de onderzoekers bij wortelen, courgettes en bosbessen. Daaruit concludeerden ze dat groenten en vruchten die natuurlijke lichtcycli meemaken inderdaad een verhoogde weerstand hebben tegen insectenvraat.