Amsterdam (NL) – De Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen kent de dr H.P. Heinekenprijs voor de Biochemie en Biofysica 2002 toe aan Roger Y. Tsien, hoogleraar aan de University of California. In september vindt de uitreiking plaats.

Roger Tsien verkreeg grote vermaardheid door zijn klonen en isoleren van een oplichtend eiwit uit de kwal Auquorea Victoria. Hij liet zien hoe dit eiwit, dat bekendstaat als green fluorescerent protein (GFP), biochemische processen in cellen duidelijk kan maken. De ontwikkeling van diverse varianten, met uiteenlopende kleuren, maakte het live volgen van processen nog helderder. Onderzoekers kunnen met deze procedure signalen in cellen volgen, de zuurgraad bepalen en bijvoorbeeld de doorgifte van natriumionen en calciumionen.

Tal van onderzoekers gebruiken de door Tsien ontwikkelde methoden, bijvoorbeeld bij het zoeken naar de oorzaak van het ontstaan van kwaadaardige cellen. Tsien zelf bestudeert onder meer de moleculaire mechanismen die een rol spelen bij synaptische aanpassingen in de hersenen.
Roger Y. Tsien is geboren in 1952 in New York en studeerde aan Harvard zowel scheikunde als natuurkunde. Nadat hij in het Britse Cambridge zijn PhD haalde, kwam hij uiteindelijk terecht aan de University of California in San Diego, waar hij hoogleraar farmacologie en hoogleraar chemie en biochemie is.