Berlijn (D) – Duitse en Amerikaanse onderzoekers vinden het levenselixer. Het is een gen met de naam Indy, voor I am Not Dead Yet.

Fruitvliegen leven twee keer zo lang als ze een mutatie hebben in het Indy-gen. En dat zonder hun gezondheid en vruchtbaarheid te verliezen. Blanka Rogina en Stephen Helfand van het gezondheidscentrum van de Universiteit van Connecticut ontdekten dit gen twee jaar geleden en zagen dat het een rol had in de energiehuishouding in fruitvliegcellen.
Dit was voor Felix Knauf van de Humboldt Universiteit in Berlijn reden om na te gaan wat de functie van dit gen is in de Afrikaanse klauwpad, een veel gebruikt modelorganisme in de biologie. Hij zag dat Indy voornamelijk aan het werk is in cellen die een rol hebben in de spijsvertering. Het product van het Indy-gen, het INDY-eiwit, transporteert tussenproducten van de citroenzuurcyclus.
Het is allang bekend dat mensen met een caloriearm dieet langer leven. Dit geldt ook voor fruitvliegen. De gemuteerde fruitvliegen hadden een tekort aan het INDY-eiwit, waardoor er een gat viel tussen verwerking van voedingsstoffen en het transport. Ze waren op 'genetisch dieet'.
De onderzoekers verwachten dat mensen ook een gen voor het INDY-eiwit hebben. Genetische of farmacologische bewerking ervan zouden bij mensen kunnen zorgen voor een gezond langer leven, dromen ze.

Jelka Lustenhouwer