Insecten die een maatje proberen te vinden om mee te paren, stoppen hun versierpogingen zodra er een storm dreigt. Dat concludeerden biologen gisteravond in het wetenschappelijke tijdschrift PLOS ONE.

Deze kever (Diabrotica undecimpunctata) had er niet zo’n zin in, zo net voor de storm. Bron: Wikimedia Commons/Ainali
Bron: Wikimedia Commons/Ainali

Wanneer insecten een afname in de luchtdruk voelen, stoppen ze hun pogingen soortgenoten te verleiden. Zo voorkomen de dieren dat ze tijdens de harde wind en regen van een storm aan het paren zijn. Een flinke storm kan namelijk funest zijn voor een vrijend paar. De verandering in het versiergedrag vergroot dus de kans dat een insect de storm overleeft.

Geen zin versus vluggertjes

De onderzoekers bekeken het gedrag van een keversoort, een soort mot en bladluizen. Ze stelden de dieren eerst bloot aan een stabiele luchtdruk. Daarna bestudeerden ze het gedrag van de dieren wanneer de luchtdruk afnam, en wanneer de druk juist plots toenam. Ze zagen dat de mannetjes minder fanatiek reageerden op vrouwelijke feromonen zodra de luchtdruk afnam – een teken van een naderende storm.