Irvine, Californië (VS) – De gifstof die zeeanemonen produceren, remt de zenuwziekte multiple sclerose.

Zeeanemonen vangen hun prooi met lange tentakels. Deze schieten harpoentjes af met een gifstof die de prooi verlamt. Wetenschappers van de University of California in Irvine (UCI) ontdekten dat één specifiek ingrediënt van het gif werkzaam is tegen de ziekte multiple sclerose (MS).

De zeeanemoon Stichodactyla helianthus produceert voer voor fysiologen.

Patiënten met MS verliezen geleidelijk hun zenuwfunctie. Dit kan leiden tot gevoelloosheid of juist pijn en jeuk, en uiteindelijk het uitvallen van lichaamsfuncties. De ziekte wordt veroorzaakt door 'losgeslagen' witte bloedcellen, die zenuwcellen aantasten. De witte bloedcellen raken ontwricht doordat bepaalde ionenkanalen in de celmembraan overactief zijn. Het ionentransport bepaalt het functioneren van de cel, dus een cel met ontregelde ionenkanalen gedraagt zich anders dan een normale cel.
De onderzoekers ontdekten dat de stof ShK, afkomstig uit zeeanemonengif, de werking van die ontregelde ionenkanalen remt. “Onze experimenten met ratten laten zien dat we specifiek deze kanalen kunnen remmen en zo neuronen tegen schade kunnen beschermen”, vertelt dr Christine Beeton van UCI. “Als dit ook zo is bij andere dieren en bij mensen, kan dit wellicht resulteren in een effectieve behandeling van MS.”
ShK blokkeert de overactieve ionenkanalen. Als dit lang genoeg duurt, wordt de ziekte niet alleen geremd maar ook teruggedraaid. Beschadigde neuronen krijgen dan de kans zich te herstellen. Zelfs ratten die gedeeltelijk verlamd waren, kregen na langdurige toediening van ShK hun lichaamsfuncties vrijwel geheel weer terug. Het probleem is echter dat het lichaam ShK snel afbreekt. De stof krijg niet veel tijd om zijn werk te doen. “We zoeken nu naar chemisch verwante stoffen die wel langer aanwezig blijven”, aldus Beeton. “Uiteindelijk willen we onderzoeken welke stof bij mensen het beste helpt tegen MS.”

Nienke Beintema