Koekoeksvinken leggen hun eieren graag in het nest van andere vogels, zodat een niets beseffende adoptiemoeder hun ei voor ze uitbroedt. Biologen hebben nu ontdekt dat de koekoeksvink een grotere kans heeft andere vogels te foppen wanneer ze meer dan één ei in het nest achterlaat.

De biologen zagen dat wanneer de Afrikaanse koekoeksvink meer dan één ei plaatst in het nest van de roestflankprinia, de prinia het lastiger vindt de vreemde eieren van haar eigen te onderscheiden. De prinia zal daarom minder snel eieren haar nest uitwerpen, om het risico te vermijden dat ze haar eigen jongen laat sneuvelen.

De eieren van de koekoeksvink zijn aangepast om op de eieren van verschillende gastmoeders te lijken. Bron: Claire Spottiswoode
Bron: Claire Spottiswoode

De eieren van de koekoeksvink lijken erg op die van hun gastvrouw. Wanneer een prinia vermoedt dat er vreemde eieren in haar nest liggen, probeert ze haar eigen creaties van die van de koekoek te onderscheiden. Ze kijkt dan naar de kleur en het patroon van het ei, en vergelijkt die met haar herinnering hoe haar eigen eieren eruit zien.