Ook voor wetenschappelijke families geldt dat de appel niet ver van de boom valt. Het merendeel van alle wiskundigen is in 24 afstammingen onder te verdelen.

carl_friedrich_gauss-1
De meeste wiskundige stambomen komen uit bij Carl Friedrich Gauss of een van de andere bekende namen. Beeld: Wikimedia Commons/Christian Albrecht Jensen

Twee derde van alle wiskundigen behoort tot slechts 24 wetenschappelijke families. Hier kwamen onderzoekers achter toen ze een stamboom maakten op basis van leraar-leerling-verbanden, zoals vastgelegd in het Mathematics Genealogy Project (MGP). Ze publiceerden het resultaat in vakblad EPJ Data Science.

Het MGP toont de relaties tussen wiskundigen van de vijftiende eeuw tot nu. Het geeft aan bij welke universiteit en bij welke promotor wiskundigen promoveerden. Uit de data valt af te leiden wanneer bepaalde richtingen in de wiskunde opkwamen of juist verdwenen.

AI verbetert hoekschop

AI verbetert hoekschop

Kunstmatige intelligentie kan voetbaltrainers helpen bij het verbeteren van hoekschoppen. Experts vinden de AI-suggesties voor hoekschopopstellingen i ...

84 stambomen

Het onderzoek werd geleid door netwerkwetenschapper Floriana Gargiulo van Université de Namur in België. De onderzoekers namen de database van MGP en gebruikten een algoritme om de gegevens te vergelijken met informatie van Wikipedia en de biografische database Scopus. Vervolgens rangschikten ze de data en bleken er 84 stambomen te onderscheiden. Twee derde van de wiskundigen in de wereld behoort echter tot slechts 24 van deze ‘families’.

Leestip Leer alles over de prachtigste toepassingen van fundamentele wiskunde in dit boek. € 29,99. Bestel nu in onze webshop.

‘De meeste komen uit bij Euler, Gauss of een van de andere bekende namen’, zegt wiskundige en directeur van MGP Mitchel Keller in een nieuwsbericht in Nature. Het is opvallend dat de grootste stamboom niet leidt naar een wiskundige, maar naar de medicus Sigismondo Polcastro, die in de vijftiende eeuw doceerde aan de universiteit van Padua in het huidige Italië.

De onderzoekers bestudeerden ook de historische ontwikkeling van het aantal wiskundigen per land. Ze zagen dat de VS na de Eerste Wereldoorlog Duitsland opvolgde als hofleverancier van wiskundigen. ‘Je kunt zien hoe de wiskunde zich ontwikkelde in de loop der tijd’, zegt Gargiulo.