Brussel (B) – De Vrije Universiteit Brussel en het Vlaams Instituut voor Biotechnologie verlengen hun samenwerking.

De samenwerking tussen de Vrije Universiteit Brussel (VUB) en het Vlaams Instituut voor Biotechnologie (VIB) is verlengd tot 31 december 2006. De samenwerking heeft vooral betrekking op de afdeling Immunologie, parasitologie en Ultrastructuur, onderdeel van het Instituut voor Moleculaire Biologie van de VUB.
De samenwerking tussen beide biologische partners resulteerde eerder in de gezamenlijke oprichting van spin-off bedrijf Ablynx. Dit farmaceutische bedrijf zorgt voor de verdere ontwikkeling van uit kamelen afkomstige mini-antilichamen.
Antilichamen van kamelen, dromedarissen en lama's zijn qua structuur veel eenvoudiger opgebouwd dan antilichamen van andere zoogdieren en zijn daardoor makkelijker te bestuderen. Daarnaast kunnen deze antilichamen eenvoudig tienmaal verkleind worden tot mini-antilichamen. Ablynx hoopt deze mini-antilichamen in de toekomst te gebruiken bij de bestrijding van kankergezwellen.

Sabrine Caspers