Rockville (VS) – Celera Genomics, het biotechnologiebedrijf dat eerder dit jaar de sequentie van het menselijk genoom bekendmaakte, is nu ook klaar met het genoom van de muis.

Celera, het bedrijf van genoom-wizard Craig Venter, begon aan de ontrafeling van het muizengenoom in april 2000. Goed twaalf maanden later is de klus geklaard en zit 99% van het genoom van drie muizenstammen in de computer.
Voor deze krachttoer maakte Celera volledig gebruik van de eigen industriële sequentiefabriek. Venter en zijn genoomjongens gingen dit keer niet te leen bij een publiek consortium van wetenschappers, zoals het Human Genome Project, bij de bepaling van het menselijk genoom.
Het muizengenoom bevat 2,6 miljard basenparen, dat van de mens 2,9 miljard. Onderzoekers van Celera vermoeden dat de mens slechts driehonderd genen meer heeft dan de muis. Verder identificeerden ze 2,5 miljoen plaatsen waar de sequentie tussen de drie muizenstammen verschilt. Deze verschillen worden in de wandelgangen wel SNP’s (lees: snips) genoemd, voor ‘Single Nucleotide Polymorphisms’. Ze zijn van groot belang om de biologische verschillen tussen de muizenstammen te verklaren.
Het muisgenoom zal een cruciale rol spelen bij het beter begrijpen van het menselijk genoom. Volgens Venter is de muis een biologisch sleutelmodel voor onderzoekers om biochemische reactieketens en mechanismen te ontrafelen die bij de mens leiden tot ziekte.