Nijmeegse neurologen hebben met behulp van MRI-scans van het brein uitgevogeld naar welke letters proefpersonen keken. De wetenschappers publiceren hun resultaten binnenkort in Neuroimage.

De neurologen analyseerden de MRI-beelden aan de hand van een wiskundig model. Het model bestudeerde kleine meetvakjes van de hersenscans, die slechts 2 millimeter breed, hoog en diep waren. Elk meetvakje reageerde op een losse pixel. Door de resultaten te combineren konden de onderzoekers te achterhalen welke letter een proefpersoon bekeek.

De aangeboden letters.  Bron: RU Nijmegen
De aangeboden letters.
Bron: RU Nijmegen

De proefpersonen bekeken de letters van het woord BRAIN. Uit de scans kwam een redelijk vaag patroon naar voren, maar door je oogwimpers te kijken, kun je de letters erin herkennen.

De MRI-scans leverde zonder voorkennis het bovenstaande patroon op.  Bron: RU Nijmegen
De MRI-scans leverde zonder voorkennis het bovenstaande patroon op.
Bron: RU Nijmegen

De onderzoekers waren nog niet tevreden met het resultaat.We hebben het model voorkennis gegeven: zo zien letters eruit. Dat verbeterde de herkenning van de letters enorm,’, zegt onderzoeksleider Marcel van Gerven in een persverklaring. In dit geval vergelijkt het model het ruisachtige patroon met de letters die hij kent, en zoekt hij de beste match. De meetgegeven die hij later verzamelt, plaatst hij netjes in het uitgezochte model.

Reconstructie met voorkennis

Vals spelen
Het model voorkennis geven is niet vals spelen. Volgens de onderzoekers is deze techniek vergelijkbaar met wat er daadwerkelijk in het brein gebeurt, want ook onze hersenen maken gebruik van voorkennis. Als je hebt leren lezen, vind je het een stuk gemakkelijker een bepaalde vorm als letter te herkennen.

In de toekomst zullen de onderzoekers een sterkere MRI-scanner gebruiken. Uiteindelijk hopen ze ook de verbeelding en dromen van een mens in beeld te kunnen brengen.