De minuscule quantumkorrels waaruit het universum volgens de quantummechanica is opgebouwd, blijken veel kleiner dan gedacht. Dat concludeerden fysici na bestudering van de gegevens van de Integral-satelliet van ESA. Dat resultaat levert een belangrijke nieuwe aanwijzing in de zoektocht naar een quantumgravitatietheorie.

Tot voor kort meenden fysici dat de korreligheid van ons universum zichtbaar werd vanaf een schaalgrootte van 10-35 meter (de zogenoemde Planck-schaal) – nog vele malen kleiner dan de grootte van een atoom (zo’n 10-11 meter). Uit de nieuwe metingen van Integral, die zo’n 10.000 maal nauwkeuriger zijn dan eerdere waarnemingen, blijkt echter dat die toch al niet grote schaal nóg veel kleiner is: maximaal zo’n 10-48 meter.

Gammastraling

De onderzoekers kwamen tot die ontdekking via een omweg. De quantumkorrels hebben namelijk invloed op de manier waarop gammastraling door de ruimte reist. Wanneer gammastraling tussen de korrels doorschiet, verandert dat subtiel de draairichting van die straling. De mate waarin dat gebeurt is afhankelijk van zowel de grootte van de korrels als de energie van de straling: hoogenergetische straling draait onder invloed van de korrels meer dan laagenergetische straling. Door te vergelijken hoeveel straling van verschillende energieniveaus draaide, kon men daarom de grootte van de korrels bepalen.