Nieuw onderzoek laat zien dat als een fastfoodrestaurant het licht dimt en het muziekvolume beperkt, de gasten meer voldaan zijn en bovendien minder eten.

fastfoodDeze vaststelling staat haaks op het idee dat mensen in een meer romantische omgeving juist meer voedsel bestellen en meer eten. Voor het onderzoek hebben Brian Wansink, hoogleraar marketing aan Cornell University, en zijn collega Koert van Ittersum van Georgia Institute of Technology, een makeover van een restaurant uitgevoerd. Ze ontdekten, zo blijkt uit hun online-publicatie in Psychology Reports, dat mensen in het nieuw ingerichte restaurant gemiddeld 175 calorie├źn minder aten (een afname van maar liefst 18 procent) en er bovendien meer van genoten.

Wansink concludeert dat een meer relaxte omgeving de voldoening verhoogt en de consumptie beperkt. Dat is een belangrijke les voor fastfoodrestaurants, die er vaak van worden beschuldigd dat ze bijdragen aan het ontstaan van obesitas. Eenvoudige veranderingen zoals minder felle verlichting en de plaatsing van geluidsabsorberende oppervlakken vormen een praktisch recept voor een flinke verbetering.

Erick Vermeulen