De mensen die 30.000 jaar geleden in Europa leefden aten mammoetvlees, terwijl ze hun honden rendiervlees voorschotelden. Dat concluderen Duitse biogeologen in het vakblad Quaternary International.

De wolharige mammoet Bron: Royal British Columbia Museum
De mammoet, een stuk lekkerder dan rendier.
Bron: Royal British Columbia Museum

De wetenschappers kwamen tot deze vondst nadat ze fossielen onderzochten die in Tsjechië zijn gevonden. De fossiele botten waren zowel van mensen als van enkele dieren, waaronder honden, beren en wolven. Door isotopen  van koolstof en stikstof in de botten te onderzoeken, wisten de wetenschappers het dieet van de mensen en dieren te achterhalen.

Mammoet vs rendier

De mensen bleken vooral mammoetvlees te hebben gegeten. Opvallend genoeg geldt dat ook voor de wilde dieren als beren en wolven. De honden hebben daarentegen zich vooral tegoed gedaan aan rendiervlees. Dat impliceert dat de prehistorische mensen bepaalden wat de honden te eten kregen, net zoals we tegenwoordig het dieet van onze huisdieren bepalen. De mens gaf het minder lekkere rendiervlees door aan hun honden, terwijl ze het mammoetvlees zelf consumeerden.