De mannelijke prieelvogel vergroot zijn kans op een partner door gebruik te maken van optische illusies waardoor hij groter lijkt. Onderzoekers van de universiteit van Deakin ontdekten dat door het gedrag van de prieelvogel, Ptilonorhynchus nuchali, te bestuderen en publiceerden daarover in Science.

Met zijn prieel, een tunnel uit takjes dat uitkijkt op een verzameling aantrekkelijke objecten, maakt het mannetje het vrouwtje het hof. Hij bouwt zijn prieel op een speciale manier waardoor de grote botten, schelpen en stenen achter liggen en de kleinere onderdelen vooraan. Daardoor creëert hij een optische illusie. Het mannetje beweegt kleurige objecten heen en weer terwijl het vrouwtje toekijkt. Door de volgorde van de botten, schelpen en stenen lijken de kleurige objecten en het mannetje groter als ze naar het vrouwtje bewegen. Ook lijkt het alsof ze sneller bewegen. Als de onderzoekers de voorwerpen in volgorde van grootte veranderden, herstelden de vogels weer de oude volgorde.

Hofmakerij