Amsterdamse natuurkundigen hebben de minimumtijd bepaald waarin aan/uit-schakelaars op een computerchip kunnen omschakelen. De wetenschappers bekeken een schakelaar van magnetiet. In de ‘aan’-stand geleidt magnetiet elektriciteit, terwijl het materiaal in de ‘uit’-stand isolerend is.

Een laserpuls (rood, rechtsboven) verbrijzelt groepjes ijzeratomen (blauw) in magnetiet. Er ontstaan geleidende banen in het materiaal (rood, beneden).  Bron: Greg Stewart, SLAC National Accelerator Laboratory.
Bron: Greg Stewart, SLAC National Accelerator Laboratory.

De wetenschappers ontdekten dat het maar één picoseconde (een miljoenste van een miljoenste van een seconde) duurt om magnetiet van een isolerend in een geleidend materiaal te veranderen.

Laserplaatjes
Om magnetiet tussen de twee situaties te laten schakelen, sturen natuurkundigen een krachtige laserpuls van zichtbaar licht door het materiaal. Deze lichtpuls slaat elektronen los uit de nette patronen waarin ze normaal gesproken vastzitten, waardoor het materiaal geleidend wordt. Het schakelen tussen de isolerende en geleidende toestand heet een Verwey-overgang, naar de Nederlandse scheikundige Evert Verwey.