Een eiwit dat veel voorkomt in de urine van zoogdieren, kunnen zorgen voor angstgedrag bij muizen. De diertjes signaleren deze stoffen met een klein orgaan in de neus, het zogenoemde vomeronasaal orgaan, of orgaan van Jacobson. Hier zijn onderzoekers van het Scripps Research Intitute in Californië achtergekomen.

Opvallend is dat de variant die muizen zelf van het bewuste urine-eiwit hebben ook een signaalfunctie heeft binnen de soort. Vorig jaar kwam uit een onderzoek van dezelfde wetenschappers namelijk al dat dit eiwit agressief gedrag van mannetjesmuizen bevorderd. Veel andere dieren bezitten varianten van hetzelfde eiwit. Wanneer een muis geconfronteerd wordt met de variant van roofdieren als ratten, katten en slangen, is de reactie heel anders. Geen agressie, maar juist angst.

Chemische signalen

Het orgaan van Jacobson heeft vooral veel bekendheid verworven als doorgeefluik voor chemische signalen tussen dieren van dezelfde soort, beter bekend als feromonen. Die signalen stimuleren bepaald gedrag. Nu blijkt datzelfde orgaan dus ook in staat om signalen door te geven afkomstig van dieren van andere soorten. Die stofjes worden kairomonen genoemd.