De schimmel die wereldwijd amfibieën teistert, scheidt een giftige stof af die invloed heeft op het immuunsysteem van de beesten. Onderzoekers van de Vanderbilt University ontdekten dat een door de schimmel geproduceerde giftige stof witte bloedcellen aanzet tot zelfvernietiging. Ze publiceerden hun resultaten in het vakblad Science.

De blauwe pijlgifkikker wordt bedreigd door de schimmelinfectie die het immuunsysteem uitschakelt. Bron: Flickr / eviltomthai
Bron: Flickr / eviltomthai

Sinds de jaren tachtig zijn vele soorten kikkers, padden en salamanders uitgestorven. Wetenschappers kwamen tot de conclusie dat de schimmel Batrachochytrium dendrobatidis voor een groot deel verantwoordelijk is voor de massale sterfte. De schimmel tast de huidcellen van amfibieën aan, waardoor de vochtbalans in hun lichaam wordt verstoord. In extreme gevallen kan zelfs hartfalen optreden met de dood tot gevolg.

Door de resultaten van het onderzoek is nu duidelijk waarom het immuunsysteem van de amfibieën geen weerstand kan bieden aan de schimmel. De schimmel remt de productie van de witte bloedcellen ook wel lymfocyten genoemd, en zet de cellen aan tot zelfvernietiging. Door het verlies van witte bloedcellen lukt het de dieren niet om de infectie te bestrijden voordat die verdere schade aanricht aan de huidcellen.