Hiv en syfilis zijn wellicht binnenkort met de smartphone op te sporen. Onderzoekers van het Amerikaanse instituut Columbia Engineering hebben een goedkoop systeem ontwikkeld om bloed te testen. De gebruiker hoeft slechts een bloeddruppel uit de vingertop te halen, die het systeem vervolgens analyseert.

Ander kort nieuws

Biologische klok heeft resetknop
Hersenstimulatie kan de biologische klok terugbrengen in normale staat. Dat blijkt uit een experiment met muizen waarover Amerikaanse neurologen publiceren in Nature Neuroscience. Het resultaat kan van belang zijn bij de bestrijding van bijvoorbeeld jetlags en de behandeling van seizoensgebonden depressies.

kind gitaar muziekInstrument bespelen biedt brein bescherming
Kinderen die voor hun veertiende een instrument leren bespelen en dat minstens tien jaar volhouden, zijn op latere leeftijd beter in het herkennen van spraak dan anderen. Dat concluderen Canadese wetenschappers in The Journal of Neuroscience. Het vermogen spraak te herkennen neemt bij de meeste ouderen af.