De reuzenstormvogel op Antarctica profiteert van de extra hoeveelheid sneeuw en eet de kleinere stormvogels op; een gek keteneffect als gevolg van een klimaatverandering.

De logge reuzenstormvogel kan normaal niet landen op de steile kliffen van Antarctica waar de kleinere stormvogels broeden. De Wageningse onderzoeker Jan Andries van Franeker ontdekte dat de extra sneeuwval van de laatste jaren voor een goede landingsondergrond zorgt. De reuzenstormvogel, normaal een aas- en afvaleter, eet nu de kleinere stormvogels die op de kliffen broeden. Bovendien zaait de grootste van de stormvogels onrust in de kolonie van kleine stormvogels waardoor veel dieren hun nest verlaten. Roofmeeuwen grijpen vervolgens hun kans en doen zich te goed aan de stormvogeleieren. De reuzenstormvogel vaart dus wel bij de extra hoeveelheid sneeuw van de afgelopen jaren, terwijl zijn kleinere broertje het moeilijk heeft.

Van Franeker, in dienst bij het Instituut voor Bos- en Natuuronderzoek, werkt samen met Australische onderzoekers op Antarctica. Hij maakt sinds kort gebruik van zo’n vijftig kunstnesten met ingebouwde weegschaal en zender. De nesten staan in contact met een computer en geven de onderzoekers, zonder dat ze naar buiten hoeven, een beeld van de op het nest aanwezige vogels. De oorzaak van de extra sneeuwval kan Van Franeker moeilijk aanwijzen. Feit is wel dat een verandering van het klimaat opmerkelijke gevolgen kan hebben.