Een Chinese raket moet een Spaanse maanrover in juni 2014 op de maan brengen. Spaanse bedrijven willen zo de Google Lunar X Prize in de wacht slepen.

De X Prize Foundation organiseert wereldwijde technische wedstrijden met extreme doelen. Eén daarvan is de Google Lunar X Prize, waaraan 26 teams deelnemen. Daarvoor moeten ruimtevaartprofessionals en ingenieurs met private fondsen een ruimtevaartuig maken dat op de maan 500 meter moet afleggen en video, foto’s en gegevens naar de aarde moet afleggen. Galactic Suite, een bedrijf in Barcelona dat de industriële samenwerking Barcelona Moon Team leidt, heeft nu een contract voor de lancering afgesloten in China. Een Lange-Mars-2C-raket moet de Spaanse vracht naar de maan brengen.

Deze Spaanse rover moet over twee jaar op de maan landen.

Er is meer onderzoek nodig naar het effect van ruimtevaart op het brein
LEES OOK

Er is meer onderzoek nodig naar het effect van ruimtevaart op het brein

Om veilig te ruimtereizen, moeten we in beeld krijgen hoe een leven zonder aardse zwaartekracht de hersenen beïnvloedt, stelt Elisa Raffaella Ferrè.

Als de raket in een baan om de maan is beland, zal de landingsmodule zich naar het maanoppervlak bewegen. Aan boord is een rover met aan boord diverse wetenschappelijke instrumenten. De bedrijven stellen daarnaast nog maximaal 25 kilogram aan laadruimte – vooral gewicht is een beperkende factor – beschikbaar aan universiteiten of bedrijven.

Moon 2.0

De keuze voor een Chinese lancering heeft belangrijke gevolgen voor de ontwikkelaars van de machinerie. Vanwege een exportverbod naar China mogen bepaalde Amerikaanse instrumenten en onderdelen namelijk niet worden gebruikt. Datzelfde exportverbod zorgt er echter voor dat er buiten de VS bedrijven bestaan die vergelijkbare onderdelen fabriceren, en daarmee kunnen de bouwers van de maanrover aan de slag.

De hoofdprijs bestaat uit dertig miljoen dollar. Die zal worden verdeeld over de bedrijven in het Spaanse consortium. Veel belangrijker bij deze maanrace, die Google Lunar X Prize met Moon 2.0 aanduidt, zijn de commerciële vooruitzichten voor de teams die succes boeken met hun plannen.