Brussel (B) – Stripverhalen leveren bij de wedstrijd ComiX-Files inhoudelijke informatie. Deze wedstrijd is niet voor bollebozen, internetfreaks of droogstoppels.

De Vlaamse jongerenwedstrijd ComiX-Files onthult via stripverhalen – waar jongeren als geen ander in thuis zijn – de ‘wondere wereld van de wetenschap’. “We gebruiken het platform van het stripverhaal om jongeren op een leuke wijze met wetenschap en technologie in contact te brengen,” zegt Sofie Van Den Bossche, wetenschapsvoorlichter van de Vrije Universiteit Brussel en medeorganisator van de wedstrijd. Stripverhalen zitten boordevol wetenschappelijke en pseudo-wetenschappelijke informatie. Ze spelen zich af in een historische en geografische context en bijna elke stripreeks voert een geniale professor of een alwetende tovenaar, magiër of druïde op.
“De stripalbums vormen voor de deelnemers de leidraad bij de ontdekking van de wetenschappelijke disciplines die in de wedstrijd zijn verwerkt,” gaat Van Den Bossche verder. “Vertrekpunt zijn veertig vragen, opgedeeld in vijf reeksen. De oplossingen moeten worden gezocht in wetenschappelijke domeinen als scheikunde, fysica, biologie, aardrijkskunde, technologie en geschiedenis. Vervolgens kunnen de deelnemers doorstromen naar een tweede fase, die het meest creatieve deel van de wedstrijd vormt. Ze bestaat uit een aantal ‘geheime’ opdrachten. Het eindresultaat – in de vorm van foto’s, videomontages, geluidsbanden… – wordt gepresenteerd op de slothappening van 19 december 2001, met alle jongeren die beide fase hebben volbracht. De laureaten worden er bekroond en stellen hun uitvindingen voor aan de andere deelnemers.”

Jongeren van twaalf tot veertien jaar (eerste graad secundair onderwijs) kunnen in groep, met de klas of individueel deelnemen. Ze mogen de vragen oplossen aan de hand van een wedstrijdboekje, maar het is natuurlijk veel cooler om te surfen naar de ComiX-webstek.