Een omstreden ‘babydinosaurus’ blijkt een volwassen dwergdino te zijn.

De machtige brachiosaurus en de kolossale argentinosaurus blijken een raar broertje te hebben gehad: een gekrompen dinosaurus die niet groter werd dan een paard. Dat stellen de Vlaamse paleontoloog Koen Stein en zijn collega Martin Sander, beiden verbonden aan de universiteit van Bonn.

De onderzoekers analyseerden de microstructuur van de merkwaardig kleine botten van de dinosaurus Magyarosaurus dacus, die in 1895 opdoken in Transsylvanië. Dit moest een baby-dinosaurus zijn, namen veel onderzoekers aan. Maar Stein en Sander stellen nu dat de botten wel degelijk zijn volgroeid. Dat bewijst dat het hier gaat om een ‘verdwergde’ tak van de familie der reuzendinosaurussen, de sauropoden (PNAS, 18 mei 2010).