De dunnere ozonlaag zorgt voor onheilspellende berichten. Plantaardig plankton ondervindt echter weinig last van de extra ultraviolette straling.

De Wageningse promovendus Marieke de Lange onderzocht de invloed van ultraviolette straling (UVB) op de groei van algen en algenetende watervlooien. Veldexperimenten lieten geen afname van de algengroei zien. “Vies water blokkeert veel straling. De vervuilde lucht houdt nog een extra deel tegen”, licht de onderzoeker toe. “Ik zag geen grote effecten, maar ook kleine effecten kunnen doorspelen in het ecosysteem.”

In het laboratorium vond De Lange wel verschillen. Daartoe bracht ze de UV-straling tot onnatuurlijke hoogten. “De algen pasten zich aan, dat kost energie en die kunnen ze dan niet gebruiken om te groeien. De algenetende watervlooien brachten minder en slechter nageslacht voort.” De Lange zet haar onderzoek binnenkort voort in de Verenigde Staten. Daar doet ze veldexperimenten voor de lange termijn.