Een negen meter lange gang in de 4500 jaar oude Grote Piramide van Gizeh, die in 2016 werd ontdekt, is nu in kaart gebracht. Onderzoekers hebben met een kleine camera naar binnen gekeken. De gang was leeg.

Een voorheen verborgen gang in de 4500 jaar oude Grote Piramide van Gizeh in Egypte is voor het eerst in detail in kaart gebracht. Onderzoekers hebben ook een blik naar binnen geworpen met behulp van een endoscopische camera, schrijven ze in Nature Communications.

De gang werd voor het eerst ontdekt in 2016, maar onderzoekers wilden het monument niet beschadigen om toegang te krijgen. De piramide is de enige van de zeven wereldwonderen uit de oudheid die nog overeind staat. Met zijn 146 meter was hij duizenden jaren lang het hoogste door mensen gemaakte bouwwerk ter wereld. Hij werd gebouwd rond 2560 voor Christus, tijdens het bewind van farao Khufu.

Kosmische straling

Met behulp van een kosmische-muonradiografie, een techniek ontwikkeld door wetenschappers van de universiteit van Nagoya in Japan, heeft een internationaal team van onderzoekers nu kunnen bevestigen dat de gang negen meter lang is. Hij heeft een doorsnede van ongeveer twee meter.

Kosmische-muonradiografie brengt de intensiteit in kaart van muonen die door de piramide schieten. Deze deeltjes zijn een natuurlijke vorm van kosmische straling. Ze bombarderen voortdurend het aardoppervlak. Bij de techniek maken onderzoekers gebruik van muondetectoren op verschillende punten rond het monument. Muonen worden gedeeltelijk geabsorbeerd door de steen van de piramide, waardoor de methode onderzoekers in staat stelt holtes binnen de structuur te vinden.

‘We voelden ons vreemd’

Deze techniek wordt al sinds 1971 gebruikt om de interne structuren van piramides in kaart te brengen, voor het eerst bij Gizeh. Met hun precieze kaart van de gang zagen de onderzoekers een kans. ‘We realiseerden ons dat het zo dicht bij het oppervlak was, dat endoscopie mogelijk was’, zegt stralingsnatuurkundige Sébastien Procureur van de Universiteit van Parijs-Saclay in Frankrijk.

Ze brachten een kleine camera de gang in, vergelijkbaar met de camera’s die bij medische ingrepen worden gebruikt. Zo konden ze voor het eerst in duizenden jaren in de gang kijken. ‘We wisten dat de holte er was, maar het is natuurlijk totaal anders als je hem ook echt ziet’, zegt Procureur. ‘We voelden ons vreemd toen we het zagen.’