Amsterdam (NL) – Televisieprogramma’s kun je natuurlijk ook op je harde schijf opslaan. Philips verkoopt sinds een jaar in de VS de TiVo-box. Daarop kun je tientallen uren televisie vastleggen, zonder reclame!


De TiVo-box lijkt de volgende stap in de automatisering van ons kijkgedrag. Het apparaat werkt via een live tv-gids, die programmagegevens opstuurt. Het apparaat registreert iemands kijkgedrag. De gebruiker kan ook nog eens programma’s een waarderingscijfer geven. Op basis van die informatie adviseert de box of er leuke programma’s zijn. Het neemt programma’s op, laat de reclame daarbij achterwege, en kan programma’s zelfs afspelen als de box die nog aan het opnemen is.
De capaciteit van de huidige harde schijven – zowel qua snelheid als qua omvang – is dermate groot, dat die gemakkelijk de plaats van de videoband kunnen innemen. Ook dvd ontwikkelt zich in die richting. De TiVo-box lijkt een belangrijke stap voorwaarts. Zeker met het groeiende omvangrijke aanbod van televisieprogramma’s komt zo’n intelligente kijk- en opneemassistent van pas.
Het systeem is in feite meer dan een apparaat. De TiVo-box is onderdeel van een dienst. Daar schuilt hem voor introductie in onze contreien het probleem. De mensen die in de VS de Philips Personal Video Receiver kopen – zo luidt de eigenlijke naam voor de TiVo-box – nemen een abonnement op de dienst TiVo. Via een modem legt het apparaat regelmatig een verbinding met TiVo en haalt daar de nieuwste, actuele programmagegevens op. Die vergelijkt het apparaat met de bekende voorkeuren.
Het onderzoek naar de mogelijkheden voor een vergelijkbare service op Europese schaal is in gang gezet. In Engeland voert de televisiezender BskyB een experiment uit met de hardeschijvenrecorders van Thomson. De infrastructuur in Europa verschilt natuurlijk van die VS. Zo kunnen bedrijven in Nederland programmagegevens niet rechtenvrij overnemen. Het weglaten van reclame uit een opname vormt ook voor sommige partijen een belangrijke belemmering – veel zenders zijn afhankelijk van reclame, en als kijkers naar believen de reclame kunnen overslaan, maakt dat de commercialzendtijd minder waardevol.

Erick Vermeulen