Het klinkt als een scène uit een sciencefictionfilm: slechts één spuitje en je bezit ineens reflexen die je nooit hebt aangeleerd. Voor een aantal zeeslakken is deze toekomstmuziek echter al de realiteit: na een injectie van RNA van een ‘getrainde slak’ lieten zij ineens hetzelfde gedrag zien.

De zeeslak Aplysia wordt vaker gebruikt als proefdier in neurobiologische studies. Foto: Genny Anderson

Over het algemeen wordt aangenomen dat herinneringen opgeslagen worden in de ruimte tussen hersencellen. Maar het begint er steeds meer op te lijken dat ook genen een rol spelen. Zo hebben onderzoekers al eens aan de hand van genen kunnen zien wat een muis zich herinnerde. Dit is mogelijk doordat bepaalde herinneringen bepaalde genen activeerden. RNA speelt een rol bij dat aan- of uitzetten van genen; met hun slakken-experiment hebben de wetenschappers van de University of California, Los Angeles nu dus opnieuw een punt gescoord voor team-genen.

Schokkende ervaring

Een schematische weergave van het slakkenexperiment. Klik om te vergroten. Credit: Bédécarrats et al., eNeuro (2018)

De slakken in het onderzoek werden eerst ‘getraind’ door ze verschillende keren een elektrische schok te geven. Als deze slakken daarna een por kregen, trokken ze hun ademhalingsbuis langer in dan ongetrainde slakken. Deze reactie komt volgende de onderzoekers doordat ze zich de nare schokken herinnerden.