Woensdag was de dag waar deeltjesfysici over de hele wereld reikhalzend naar uit hebben gekeken. Deeltjesfysici van het Europese deeltjesfysica-instituut Cern verichtten de eerste wetenschappelijke metingen aan deeltjesbotsingen in de vernieuwde LHC, de deeltjesversneller van het instituut.

Cern deeltjesfysica
Fysici wachten op de eerste metingen in de controlekamer van Cern. Bron: Mike Struik/CERN

Met die metingen hopen natuurkundigen de eerste stap te zetten richting nieuwe fysica. Onopgeloste problemen, zoals het wel of niet bestaan van supersymmetrie (hypothetische deeltjes die de natuurkunde eleganter in elkaar laten steken) en de zoektocht naar donkere materie (waarvan fysici indirect de aanwezigheid in het universum meten zonder te weten wat het is), vinden in de nieuwe botsingscyclus van de LHC mogelijk eindelijk een oplossing.

Higgsdeeltje

Dat de eerste metingen aan botsingen op hoge energie plaatsvinden, is het resultaat van het vernieuwingstraject van de LHC. Nog voor dat traject vond de versneller onder meer het lang gezochte higgsdeeltje. Dat deed de LHC echter nog terwijl het op (min of meer) have kracht draaide. Dankzij de update lag de LHC grofweg twee jaar stil, een periode waarin de fysici hard werkten aan de voorwaarden voor de heropstart en waarin geselecteerde groepen bezoekers (waaronder lezers van New Scientist) een bezoek konden brengen aan de ondergrondse experimenten.