Volgens Amerikaanse onderzoekers dragen zoogdieren minstens 320.000 nog onbekende virussoorten met zich mee. De wetenschappers willen deze virussen in kaart brengen om toekomstige pandemieën te voorkomen.

De vliegende vos. Bron: Simon J. Tonge
De vliegende vos.
Bron: Simon J. Tonge

Om het aantal onbekende virussen te schatten, onderzochten de wetenschappers een vleermuissoort (de vliegende vos). Ze bestudeerden 1897 biologische monsters van de dieren en vonden daarin 60 verschillende soorten virussen. De meesten van deze ziekteverwekkers waren nog onbekend. Het team extrapoleerde het gevonden getal vervolgens naar alle bekende zoogdieren. Zo concludeerden ze dat minstens 320.000 nog onbekende virussoorten in zoogdieren zitten verscholen.

Menselijk belang

Zo’n 70% van alle virussen die mensen ziek maken, is afkomstig uit het dierenrijk. Daarom pleiten de onderzoekers ervoor alle nog onbekende virussen in kaart te brengen om mogelijke pandemieën in de toekomst te voorkomen.