Hoe komen wetenschappers tot dat ene inzicht dat het verloop van hun carrière bepaalt? Daarover vertellen ze in de rubriek Eureka, elk weekend in het AD, verzorgd door de redactie van New Scientist. Deze keer: Lianne Hulsbosch, promovenda medische en klinische psychologie bij Tilburg University.

‘Ik was zelf helemaal niet van de yoga, het mediteren of van andere dingen die sommige mensen zouden kunnen bestempelen als zweverig. Maar toch heb ik de afgelopen vier jaar onderzoek gedaan naar de effecten van mindfulness tijdens de zwangerschap.

Mindfulness is het onbevangen in het moment zijn, en gaat ook over het kunnen loslaten van gedachten en gevoelens. Je bent je bewust van de dingen om je heen, maar ook voor de dingen binnen in jezelf.

Hoe je kunt afvallen door je verwachtingen over eten te managen
LEES OOK

Hoe je kunt afvallen door je verwachtingen over eten te managen

Als je wilt afvallen, lijkt het logisch om te kiezen voor voedingsmiddelen waarop staat dat ze gezond zijn en weinig calorieën, koolhydraten en vet b ...

Lianne Hulsbosch

In Nederland raken jaarlijks ongeveer 175 duizend vrouwen zwanger en ongeveer 20 procent daarvan ervaart stressklachten. Echt vreemd is dat eerlijk gezegd niet, want er gebeurt ook heel veel in die periode. 

Voor mijn onderzoek hebben de afgelopen jaren ruim 2000 vrouwen meegedaan aan een studie, waarin ze vragenlijsten invulden tijdens de zwangerschap en na de bevalling. Op deze manier konden we precies meten wat er tijdens deze periode gebeurt oppsychologisch en lichamelijk gebied.

Ik ben vervolgens aan het rekenen geslagen, analyseerde alle tabellen met getallen, en toen besefte ik: mindfulness zou echt een verschil kunnen maken. 

De vrouwen met meer mindfulnessvaardigheden hadden bijvoorbeeld minder depressieklachten tijdens de zwangerschap. Ook keken ze positiever terug op de bevalling, ook als ze bijvoorbeeld een keizersnede hadden gehad. Deze groep gaf ook vaker borstvoeding, en hield dat ook weer langer vol.

Door het volgen van een mindfulness-cursus tijdens de zwangerschap zou je deze mindfulnessvaardigheden kunnen verbeteren.

Dus ja, ik zou vrouwen zeker aanraden om zich te verdiepen in mindfulness als ze zwanger willen worden en vooral te kijken wat voor hen werkt. Zoek wat bij je past en geloof me: het is echt niet zweverig.’