Amerikaanse onderzoekers hebben licht gebruikt om herinneringen van ratten te wissen en opnieuw te activeren. De brainwashed ratten vergaten een pijnlijke herinnering, waardoor ze minder angstig waren.

Onderzoekers schakelden herinneringen van ratten uit. Bron: Wikimedia Commons/Jason Snyder
Onderzoekers schakelden herinneringen van ratten uit.
Bron: Wikimedia Commons/Jason Snyder

Sommige herinneringen kun je wissen en herstellen. Neurowetenschappers kregen dat voor elkaar door de synapsen, de contactplaatsen tussen zenuwcellen in de hersenen, te versterken en te verzwakken.

De wetenschappers maakten de zenuwcellen in het rattenbrein dankzij een genetische verandering lichtgevoelig. Vervolgens schenen ze licht op de cellen, terwijl ze de rat een elektrisch schokje gaven. Het diertje associeerde het licht al snel met de pijn. Na een tijdje was de rat bang van de lichtmanipulatie, ook als er geen schok op volgde. De synapsen van de geplaagde zenuwcellen bleken daarbij sterker te zijn dan voorheen.