Het is na de T.Rex misschien wel de bekendste dinosaurus, maar jarenlang dachten paleontologen dat hij niet echt had bestaan. Een nieuwe studie brengt daar nu verandering in. De Brontosaurus is terug!

Arme Brontosaurus.  Bron: nataliedee.com
Arme Brontosaurus.
Bron: nataliedee.com

In 1903 kwam aan het licht dat een iconische dinosaurus niet echt had bestaan. Een kwart eeuw eerder had paleontoloog Othniel Charles Marsh een langnekkig fossiel Brontosaurus excelsus gedoopt. Brontosaurus was daarbij de geslachtsnaam, terwijl excelsus de soort aangaf. In werkelijkheid bleek de vermeende Brontosaurus echter een Apatosaurus te zijn, een toen al bekend dinogeslacht. Er was simpelweg te weinig verschil tussen de Apatosaurus en de nieuweling om ze niet onder hetzelfde geslacht te scharen. Het dier kreeg daarom alsnog de naam Apatosaurus excelsus, en de Brontosaurus verdween in de geschiedenisboeken als een grote misvatting.

Brontosaurus is back

Maar nu zetten paleontologen uit Portugal en Engeland het geslacht Brontosaurus opnieuw op de kaart. Uit uitgebreid onderzoek concluderen ze dat er wel degelijk verschillen bestaan tussen de Apatosaurus en het brontosaurusgeslacht. ‘De gemakkelijkste manier om de Brontosaurus van de Apatosaurus te onderscheiden is door naar zijn nek te kijken: deze is hoger en minder breed’, zegt onderzoeksleider Emanuel Tschopp op de site van Scientific American.