Tallahassee, Florida (VS) – Natuurkundigen en biologen van de Florida State University bundelen de krachten in de ontwikkeling van een minuscule eiwitmotor.

De ontwikkeling van het motortje op nanoschaal is één van de twee ambitieuze projecten die Amerikaanse wetenschappers in Florida hebben opgezet. Met een bijdrage van het Amerikaanse nationale wetenschapsfonds van bijna twee miljoen euro kunnen de onderzoekers voorlopig flink aan de slag.
Eén van de twee projecten is de ontwikkeling van een minuscule sensor, die één enkel molecuul in het lichaam of in een virus kan herkennen. Aan de hand van deze sensor willen de onderzoekers vervolgens een draagbare bloedtest op broekzakformaat ontwikkelen. Tot nu toe vinden de tijdrovende bloedanalyses alleen in ziekenhuizen plaats. Met de nieuwe bloedtest kunnen doktoren de eiwitniveaus in het bloed van de patiënt direct op de plaats van het ongeval bepalen. De nanosensoren kunnen volgens professor Seunghun Hong, coördinator van het project, ook van pas komen bij het detecteren van bioterrorisme.
De creatie van een eiwitmotor die gewapend met een nanosensor de bloedstroom in beschadigde bloedvaten regelt of medicijnen in het centrum van een tumor aflevert, vormt het tweede project. Een nikkelen staaf met een diameter van honderd nanometer vormt de basis van de eiwitmotor. Voor de voortstuwing maakt het motortje gebruik van eiwitten en brandstof, die de lichaamsspieren gebruiken om te bewegen.
“Er zijn veel speculaties over hoe machines op nanoschaal ons leven kunnen verbeteren,” vertelt professor Bryan Chase, coördinator van het tweede project. “Maar zelfs als slechts één procent van alle toekomstverwachtingen op dit vakgebied werkelijkheid wordt, zal het leven enorm verbeteren.”

Sabrine Caspers