Hoe maak je een muis intelligenter? Onderzoekers van Princeton University maken met genetische modificatie muizen die slimmer zijn dan gewone muizen.Neurobioloog Joe Tsien maakt slimme muizen. Hij injecteerde extra kopieën van het gen NR2B in het DNA van een muizenembryo. Hieruit kweekte hij een stam muizen met extra genen NR2B in hun genetisch materiaal. Volgens de onderzoeker kunnen zijn muizen door die extra genen dingen beter onthouden en leren ze sneller. Tsien noemde de genetisch gemodificeerde muizen Doogie, naar Doogie Howser, een intelligente tekenfilmmuis.

Geheugen en leervermogen hangen af van de overdracht van signalen tussen neuronen, zenuwcellen. Het gen NR2B draagt de erfelijke code voor de aanmaak van de receptoren van neuronen. Receptoren zijn een soort moleculaire detectieapparaatjes die een belangrijke rol spelen in de communicatie van zenuwcellen met hun omgeving. De receptoren die met geheugen en leerprocessen te maken hebben, zijn bij jonge dieren gevoeliger dan bij oude. Hierdoor leren jonge dieren makkelijker dan volwassen dieren. Tsien hoopte deze verminderde gevoeligheid bij volwassen muizen te compenseren door extra NR2B-genen in het DNA van de muizen te implanteren. Heeft een muis meer NR2B-genen, dan krijgt hij per neuron meer receptoren. Het neuron wordt hierdoor gevoeliger.

Objecten herkennen

Om te testen of de gemodificeerde muizen beter konden leren, bedacht Tsien vier experimenten. Allereerst testte hij het vermogen om objecten te herkennen. Dit is namelijk een van de meest basale functies van geheugen. De onderzoekers plaatsten twee objecten in een kooi. De muizen kregen de tijd om beide objecten te bestuderen. Tsien verving enkele dagen later een van beide objecten, waarna hij de muizen weer in de kooi zette. De gemodificeerde muizen bestudeerden alleen het nieuwe object; het oude kenden ze nog. De gewone muizen besteedden aan beide objecten evenveel tijd; blijkbaar waren zij het oude object vergeten.