Amerikaanse neurowetenschappers hebben het genetisch materiaal van wormen zo veranderd dat de beestjes niet meer dronken kunnen worden. Zij publiceerden hun werk in The Journal of Neuroscience.

Een dronken worm kronkelt minder dan een nuchtere worm. Bron: Jon Pierce-Shimomura/ University of Texas
Een dronken worm kronkelt minder dan een nuchtere worm.
Bron: Jon Pierce-Shimomura/ University of Texas

De onderzoekers gaven de wormen een gemodificeerde versie van een menselijk molecuul dat normaal gesproken met alcoholmoleculen bindt. Het molecuul, een kaliumkanaal, is ook verantwoordelijk voor neuronactiviteit, bloedomloop, ademhaling en de blaasfunctie. Deze functies bleven intact, terwijl de onderzoekers de alcoholgevoeligheid verwijderden. Vervolgens plaatsten ze het molecuul in de wormen.

Dronken wormen kruipen minder snel en krullen hun lijven minder wanneer ze bewegen. Ze leggen ook geen eitjes. Na de behandeling vertoonden de wormen echter geen dronken gedrag ten gevolge van alcoholinname.