Zonnecellen zijn tien keer efficiënter in het produceren van energie dan planten. Het vergelijken van die twee levert aanknopingspunten voor verbetering van fotosynthese in planten, zo beweren wetenschappers.

Een Amerikaans team van scheikundigen, natuurkundigen, biologen en andere wetenschappers maakten, naar eigen zeggen, voor het eerst een eerlijke vergelijking tussen de natuurlijke en de technische manier om zonne-energie te oogsten. In de wapenwedloop om de beste energieproducent heeft de zonnecel op dit moment een grote voorsprong op fotosynthese.

Fotosynthese

De onderzoekers zien echter nog voldoende mogelijkheden voor het optimaliseren van energieproductie met planten, zo blijkt uit de resultaten die zij deze week in Science publiceren. Zij omschrijven in het artikel de belangrijkste knelpunten voor efficiënte fotosynthese en hoe dat volgens hen beter kan. Op die manier kunnen beide methoden elkaar aanvullen, zo stellen zij.