Een schorpioen die in gevaar is, laat zijn staart los om te ontsnappen. Daarbij verliest het dier niet alleen zijn stekel, maar ook zijn anus. Biologen publiceerden deze week in PLOS ONE over de anatomie van de schorpioen en consequenties van zijn verdedigingsmanoeuvre.

De schorpioensoort Ananteris balzani. Op de stippellijnen kan de schorpioen gemakkelijk breken. Dat kan zijn leven redden als een roofdier aanvalt. Bron: C.I. Mattoni et al. PLOS ONE
Bron: C.I. Mattoni et al. PLOS ONE

Door zijn staart te verliezen, kan de schorpioen geen gif meer gebruiken tegen vijanden, en ook niet meer poepen. De breuk zorgt er daarentegen wel voor dat de schorpioen met minimale schade kan ontsnappen aan een roofdier. Het stompje heelt snel, maar het dier is zijn anus en steker voorgoed kwijt. Dat concluderen de biologen naar aanleiding van een studie naar veertien schorpioensoorten van het geslacht Ananteris.

Verdedigingstechniek

Van de onderzochte dieren lieten 22 van de 25 mannetjes hun staart snel los als onderzoekers de staart beet pakten. 1 op de 5 vrouwtjes deed hetzelfde. De biologen onderwierpen ook twee jonge schorpioenen aan de test, maar die hielden hun staart vast.