Jonge karetschildpadden (Caretta caretta) blijken tijdens hun eerste levensfase reislustiger dan biologen tot nu toe aannamen. Dat schrijven Kate Mansfield en haar collega’s deze week in het tijdschrift Proceedings of the Royal Society B

Zeeschildpad
Een karetschildpad zwemt tussen de vissen
Afbeelding: Wikimedia commons

De onderzoekers toonden aan dat jonge karetschildpadden tijdens de eerste fase van hun leven bijna nooit in ondiepe kustwateren voorkomen. In gebieden waar ze wel vertoeven, blijven ze voornamelijk aan het wateroppervlak.

Tot nu toe was er zeer weinig bekend over de migratiepatronen van jonge zeeschildpadden of waar ze zich precies mee bezighouden in hun eerste levensfase. Wetenschappers noemen die periode ook wel de ‘verloren jaren’. Dat verwijst naar het gebrek aan kennis over de periode waarin schildpadden uit het ei komen en de zee ingaan tot het moment dat ze terugkeren naar kustwateren. Die fase duurt minimaal een jaar. Tot dusver moesten wetenschappers het stellen met kennis afkomstig van laboratoriumstudies over de eerste levensfase van karetschildpadden.