Marsvulkaan Olympus Mons is de tofste half-pipe in het zonnestelsel. Net als alle andere Marsvulkanen werkt de berg als een soort skatebaan, waarmee stof tot zo’n 75 kilometer boven het oppervlak wordt geslingerd. Dat ontdekten onderzoekers met de Mars Reconnaissance Orbiter (MRO) van de Amerikaanse ruimtevaartonrganisatie Nasa.

Een stofstorm op Mars, op 7 november 2007. Bron: Nasa,

Grote stofstormen kunnen deeltjes de Marsatmosfeer inslingeren en de gehele planeet in nevelen hullen. Maar er bestaan ook stoflagen die niets mer grote stormen te maken lijken te hebben, stelt planeetwetenschapper Nicholas Heavens van de Amerikaanse Hampton University.

Duizend kilometer

Hij analyseerde samen met collega’s gegevens van stofmeters op de MRO en ontdekte ongebruikelijk dikke stoflagen hoger dan 75 kilometer boven het Marsoppervlak, zo schrijven de onderzoekers in het vakblad Geophysical Research Letters . Deze lagen sterkten zich horizontaal over duizend kilometer uit en leken te klusteren rond Olympus Mons en de zogeheten Tharsis Montes, een groep van drie Marsvulkanen in de buurt. Elders op de planeet vonden ze dergelijke stoflagen niet, wat suggereert dat de vulkanen een rol speelden in hun ontstaan.

LEESTIP - In Robots, aliens & popcorn ... Bestel nu in onze webshop